Terug naar overzicht
Met de trein naar Italie

Met de trein naar Italië, zo doe je dat

Vind hier alle informatie

Met de trein naar Italië: je doorkruist bergpassen waar je met de auto niet komt, hoeft je koffers niet te wegen en geniet onderweg van een steeds veranderend landschap. Treinreizen zit in de lift. Steeds meer mensen kiezen voor deze duurzame en slow manier van vervoer.

Raphael Hunsucker bijvoorbeeld reist met grote regelmaat per trein naar de Laars. ‘Ik ben wat ze in de luchtvaart een frequent flyer zouden noemen, maar dan met de trein. Dat begon in 2006, toen ik een half jaar in Bologna ging studeren en al mijn bagage gewoon makkelijk mee kon nemen in de trein vanaf Amsterdam. Die treinreis beviel zo goed dat ik daarna steeds vaker met de trein naar én door Italië begon te reizen. Inmiddels ben ik onder andere docent en rondleider in Rome, ik heb er ook een huis, en reis maandelijks heen en weer.’

Raphael Hunsucker Met-de-trein-onderweg-naar-Italie

Trein naar Italië, steeds andere routes

‘Ik probeer steeds andere routes uit, maak tussenstops in bijvoorbeeld Bologna of Milaan. Ook werk ik vaak in de trein; dat gaat beter dan tijdens een vliegreis. Stel: je vertrekt om acht uur ‘s ochtends vanuit Amsterdam, dan ben je om kwart voor drie ‘s middags in Basel en om acht uur ‘s avonds in Milaan, met één overstap, en kun je dus uren achter elkaar productief zijn. In de trein naar Basel, de ICE, heb je een tafel, een stopcontact en wifi tot je beschikking en een steeds veranderend uitzicht.’

‘Tijdens de lunch neem je plaats aan een gedekt tafeltje in het treinrestaurant. In Zuid-Duitsland begin je al wat wijngaarden te zien. In Basel stap je dan over op de trein naar Milaan, de eveneens comfortabele Eurocity, waarmee je zo’n vijf uur later arriveert. Na Basel wordt het landschap echt spectaculair. Bij Arth-Goldau, een station waar veel spoorlijnen samenkomen, zie je de eerste sneeuw op de bergtoppen. Vervolgens rij je twintig minuten lang door de Gotthard-basistunnel, waar je onder zo’n 3000 meter steen gewoon door kunt gaan met vergaderen, bellen en mailen! Daarna vervolgt de route zich langs de prachtigste meren, zoals die van Lugano en Como. En dan sta je, twaalf uur na vertrek, midden in Milaan.’

Soms even duur als vliegen

‘Niemand kan zich voorstellen dat treinreizen soms in eenzelfde prijscategorie zit als vliegen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de slechte campagnes van treinreisorganisaties: vliegtuigmaatschappijen zetten hun prijzen continu in de etalage, bij treinen zie je dat zelden. En het boeken is helaas ingewikkeld en ondoorzichtig’, legt Hunsucker uit.

‘Je moet namelijk wel echt een avondje uittrekken om goede en betaalbare tickets te vinden met goede overstaptijden in alle verschillende landen waar je doorheen komt. Om mensen daarmee te helpen ben ik eerst mijn bedrijf Italië Centrale gestart; ik boek dan de allerbeste reis tegen een kleine meerprijs van zo’n 20 – 50 euro per ticket. Sinds kort heb ik dat verder geprofessionaliseerd met de website choo-choo.eu, waarop je zelf je treinreis door Europa kunt boeken. Je ziet meteen welke routes en overstappen je hebt en kunt makkelijk de prijzen van verschillende opties (eerste of tweede klas, overdag of nachttrein) met elkaar vergelijken. Bovendien zijn alle reizen die we verkopen zo uitgezocht dat je altijd een alternatieve verbinding hebt bij een gemiste aansluiting door vertraging.’

met de trein naar italie

Raphael Hunsucker zet zijn favoriete treinroutes naar Italië op een rijtje:

Trein naar Italië, voor een scherpe prijs naar Milaan (en verder…)

08:08 vertrek Amsterdam Centraal / 08:37 vertrek Utrecht Centraal / 09:07 vertrek Arnhem Centraal – 14:47 aankomst Basel SBB
15:03 vertrek Basel SBB – 19:50 aankomst Milano Centrale

Pluspunten:

  • met één overstap naar Italië
  • comfortabele trein om in te werken (stopcontacten,wifi, uitstekende restauratiewagens)
  • uitzicht over de Rijnvallei, besneeuwde bergtoppen en helderblauwe meren in de Zwitserse Alpen
  • vóór het diner aankomen in Italië

Mogelijke extra’s:

  • diezelfde avond nog verder naar Bologna (21:24 aankomst), Turijn (22:00 aankomst), Florence (22:04 aankomst), Genua (22:18 aankomst) of Rome (23:49 aankomst)
  • met de Italiaanse nachttrein verder naar Rome (05:53 aankomst), Bari (6:44 aankomst), Lecce (8:30 aankomst), Napels (08:46 aankomst) of Salerno (09:45 aankomst)

Prijspeil: rond de €99-129 p.p. enkele reis in de tweede klas

Met de trein naar Turijn of naar Florence (Toscane)? Check hier onze populaire Train&Drive.

Trein naar Italië, met de nachttrein naar Rome

  • 10:38 vertrek Amsterdam Centraal / 11:07 vertrek Utrecht Centraal / 11:37 vertrek Arnhem Centraal – 14:31 aankomst Frankfurt(Main)Hbf
  • 14:54 vertrek Frankfurt(Main)Hbf – 18:12 aankomst München Hbf
  • 20:10 vertrek München Hbf – 06:32 aankomst Firenze S.M.N. / 09:10 aankomst Roma Termini

Pluspunten:

  • ’s ochtends vroeg aankomen in Rome of Florence voor een eerste echte cappuccino
  • je brengt de reistijd deels slapend door en spaart meteen een hotelovernachting uit
  • ruime overstaptijden in Duitsland, geen risico om de nachttrein te missen bij vertraging

Prijspeil: rond de €149-199 p.p. enkele reis, afhankelijk van aantal reizigers en comfortniveau in de nachttrein

Mogelijke extra’s:

verder naar de kust in Viareggio (08:50 aankomst) of Ravenna (10:19 aankomst). Of naar het binnenland, richting Perugia (10:18 aankomst)

door naar het zuiden richting Napels (10.33 aankomst), Paestum (12:45 aankomst) of Reggio Calabria (15:35 aankomst)

of vanuit München direct met de nachttrein naar Venetië (8:34 aankomst)

Trein naar Italië, ’s avonds instappen,ontwaken in de Alpen en voor lunch in Italië

  • 19:30 vertrek Amsterdam Centraal / 20:02 vertrek Utrecht Centraal / 20:37 vertrek Arnhem Centraal – 09:14 aankomst Innsbruck Hbf
  • 09:24 vertrek Innsbruck Hbf – 11:27 aankomst Bolzano / 12:56 aankomst Verona Porta Nuova / 14:10 aankomst Bologna Centrale

Pluspunten:

  • ’s avonds vertrekken uit Nederland: na de werkdag stap je in de trein, de volgende ochtend word je wakker in de Alpen.
  • je brengt de reistijd deels slapend door met één overstap naar Italië

Prijspeil: rond de €129-189 p.p. enkele reis, afhankelijk van aantal reizigers en comfortniveau in de nachttrein

Mogelijke extra’s:

door naar Venetië (14:42 aankomst)Rimini (15:41 aankomst), Ancona (16:31 aankomst) of Bari (20:27 aankomst)

vanaf Bologna verder door naar Midden-Italië richting Florence (16:24 aankomst) of Rome (18:10 aankomst)

Liever zelf je treinreis naar Italië boeken? Dat doe je zo:

Stel: je wilt deze winter per trein naar Italië en zo snel mogelijk arriveren voor een leuke prijs. Wij keken op 9 november 2021 naar een ticket voor 11 februari 2022. Op nsinternational.com vonden wij een directe verbinding tussen Amsterdam en Basel voor € 49,90, in de ICE. Je vertrekt 08:08 uur vanaf Amsterdam Centraal en bent 14:47 uur op Basel SBB. Aangezien je je reis vervolgt vanaf Basel (Zwitserland), ga je daarna naar sbb.ch, de website van de Zwitserse spoorwegen. Daar vind je een trein die om 15:03 uur vertrekt en 19:50 uur Milano Centrale binnenrijdt. Toen wij ’m probeerden te boeken, kregen we de melding dat dit pas vanaf december 2021 mogelijk was. Meerdere maanden van tevoren boeken kan dus een dingetje zijn, maar het zelf zoeken en boeken is dus wel mogelijk voor wie dat wil. Via nsinternational.com/nl/onzebestemmingen kun je ook een poging wagen voor de gehele reis maar vaak zijn de internationale verbindingen die worden getoond niet zo snel, met veel overstappen of en vrij duur. Beter kun je per land waar je doorheen komt een los ticket kopen via:

Er zijn inmiddels nieuwe verbindingen om per trein naar Italië te reizen

In Nederland kun je sinds kort in de avond vanuit Amsterdam, Breda, Rotterdam, Den Haag, Utrecht of Arnhem per trein naar Italië vertrekken. Na een nachtje toeren over het spoor arriveer je de volgende ochtend in een mooie Italiaanse of andere Europese stad. De reisorganisatie biedt vijfdaagse stedentrips aan vanaf € 199 per persoon, inclusief de reis met de slaaptrein en hotelovernachtingen. greencitytrip.nl

In 2022 komen er nog veel meer nieuwe nachtverbindingen bij. Zo rijdt al een nachttrein tussen Amsterdam en Zürich. Vanaf december 2022 zou je daarna vanuit Zwitserland per directe trein naar Rome moeten kunnen doorreizen.

Sinds mei 2021 konden reizigers al met de nachttrein vanuit Nederland naar Innsbruck en Wenen reizen. De Nightjet, zoals de nachttrein heet, vertrekt vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. In bijvoorbeeld Innsbruck kun je overstappen op een trein naar Italië. nsinternational.com/nightjet

Bekijk onze populaire slow travel reizen naar Turijn en Florence:

Bekijk meer tips voor slow travel reizen naar Italië: