Loading

Dit is waarom Alfa Romeo al 110 jaar een icoon op wielen is

Eens een Alfa, altijd een Alfa luidt het credo onder liefhebbers. Er zijn maar weinig automerken die zo tot de verbeelding spreken als de Alfa Romeo die dit jaar 110 jaar bestaat. Marco Bosmans, journalist en fervent Alfaliefhebber, duikt in de geschiedenis van dit Italiaanse icoon.

Eerst even tussen u en mij. Zoals Julia eens haar hart verloor aan Romeo, zo verloor ik het mijne aan Alfa. En zoals dat gaat in de liefde: eerst op het oog, want wat een schoonheid op wielen hadden de Italianen hier voortgebracht. En maar poetsen, mijn zwarte trots. Pas later, toen ook het karakter onder de motorkap mijn aandacht had, voegde ik mij bij de Alfisti en kwam het tot een huwelijk. Dat wil zeggen: ik trouwde Mirjam, maar wel in een spider! Overdag een Giulia 1964 en op weg naar het diner een knalgele RZ, geleend van dé Alfa-specialist Sam van Lingen. De liefde is altijd gebleven, voor mijn vrouw én de auto.

Trouwe Alfa Romeo-achterban

Ach, mijn persoonlijke verhaal zal u misschien niet zo boeien, maar het staat symbool voor de vele liefdesverklaringen onder de trouwe Alfa Romeo-achterban. Er zijn immers maar weinig automerken die zo tot de verbeelding spreken als dit. Het is daarom dat de Alfisti zich verbonden voelen in hun passie voor dat unieke, stijlvolle Italiaanse merk. Eens een Alfa, altijd een Alfa, luidt het credo. Is het vanwege de rijke race-historie, om haar verblindende schoonheid of de rauwe brul en pk-bravoure?

Krachten bundelen
110 jaar geleden zag Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) het levenslicht in Milaan. 24 juni 1910 om precies te zijn. En nog preciezer: ALFA moest doen wat de Fransman Alexandre Darracq met zijn SAID niet lukte, namelijk sterke auto’s bouwen voor de slechte en steile Italiaanse wegen. Giuseppe Merosi kwam aan het roer te staan, met als resultaat de productie van de 24 HP, met 4084 cc, vier cilinders en 42 paardenkrachten. Dit was viermaal de kracht van het grootste Darracq-model, dat hij moest vervangen. Maar het is letterlijk pas de helft van het succes, want in 1915 wordt de fabriek in Portello, nabij Milaan, gekocht door Nicola Romeo. De twee bundelen hun namen en krachten en Alfa Romeo groeit uit tot een van de beste automerken ter wereld en een synoniem voor passie voor de auto in de puurste zin.

Het beste visitekaartje
Het zijn de coupés, sedans en vooral cabrio’s die het merk groot hebben gemaakt, maar het succes op de circuits is lange tijd het beste visitekaartje geweest voor de pk-bravoure van Alfa Romeo. Zo won coureur Nino Farina in 1950 met zijn Alfa 158 de eerste Formule 1-wedstrijd uit de geschiedenis en schitterde het Quadrifoglio-logo in legendarische wedstrijden als de Targa Florio, de Mille Miglia en de 24 uur van Le Mans. Het merk veroverde maar liefst vijf wereldtitels! Daarnaast voegde Alfa Romeo nog vele andere waardige pagina’s toe aan het geschiedenisboek van de autosport, zoals met de P3, de verbluffende 6C 1750 en de nooit aflatende 155 V6 TI DTM.

Statussymbool
Tot zover het verleden, want in de ode aan de jubilaris mag de ambitie niet ontbreken. 110 jaar na de start draait de motor van Alfa Romeo immers nog volop en wordt het bijzondere merk nog altijd internationaal gekoesterd. Het maakt Italianen trots. Niet alleen op het staaltje technologie of het glimmend design. Nee, Alfa Romeo is voor hen een statussymbool dat niet voor niets, gehuld in de kleuren van de staatspolitie en die van de Carabinieri, Italië dient. Ze is bovendien het symbool van het ongeëvenaarde Made in Italy. Het is daarom dat hoofden draaien wanneer een 75, 33, 156 of 164 de straat inslaat.

Wist je dat?

  • De Italiaanse politiediensten in de loop der jaren alle belangrijke modellen van Alfa Romeo hebben gebruikt? Van de 1900 uit 1950 tot de nieuwste Giulia.
  • Het karakteristieke logo door de jaren heen enkele subtiele aanpassingen kreeg? Het kruis, uit het stadwapen van Milaan, en de groene slang, uit het wapen van de adellijke familie Visconti, daarentegen zijn altijd gebleven.
  • De Giulia uitgegroeid is tot Italië’s grote liefde? Werden van haar voorganger Giulietta sinds 1954 al meer dan 177.000 exemplaren verkocht, inmiddels mag de Giulia mag een icoon heten met een totale verkoop van 570.000 stuks.
  • Sinds 1986 de grootste Nederlandse fans zich hebben verenigd in een merkenclub? Vereniging Alfa Romeo Liefhebbers Nederland, afgekort V.A.R.L.N, deelt informatie en ervaringen en organiseert ook evenementen. varln.nl

Tip! Voor de Alfisti onder ons: bezoek het Museo Storico Alfa Romeo in Arese. museoalfaromeo.com

Bekijk ook:

Tekst: Marco Bosmans