Terug naar overzicht

Een verkeersboete uit Italië: hoe werkt dit precies?

Ben je terug van een heerlijke vakantie in Italië, valt er een brief op de deurmat… Een bekeuring. En dan óók nog in het Italiaans. Wat nu?

Heb je een verkeersboete uit Italië? Wij zetten de vijf belangrijkste punten op een rij.

1. Welke boetes kun je krijgen?
In Italië hebben ze de ‘zona traffico limitato’. In deze zones mag je op bepaalde dagen en/of tijdstippen níet rijden. Je mag hier alleen rijden wanneer je een vergunning hebt, en deze heb je als toerist niet. De zones staan aangegeven met witte borden waar ‘zona traffico limitato’ opstaat met een rode cirkel eronder: een verbodsbord. Het nadeel is dat je dit bord nog wel eens over het hoofd kan zien. En dit kan ervoor zorgen dat je een flinke boete moet betalen. Natuurlijk kun je ook een boete krijgen voor te hard rijden of verkeerd parkeren.

2. Ik ben de zona traffico limitato ingereden. En nu?
Je kunt na een paar maanden een bekeuring verwachten. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk de zone uitrijdt. Blijf je rondjes rijden? Dan wordt je kenteken keer op keer opnieuw geregistreerd. De boetes stapelen zich dan op. Zorg er dus voor dat je deze zone direct weer verlaat.

3. Een verkeersovertreding in een huurauto?
Heb je een auto gehuurd? Dan krijg je een brief op de deurmat van de lokale wagenparkaanbieder. Bijgevoegd de boete en een brief waarin staat dat je wordt belast met administratiekosten. Ze hebben namelijk moeten uitzoeken wie op welk moment de overtreding heeft begaan in de huurauto. Let op: de boete is nog gericht aan het autohuurbedrijf, je hoeft de boete dus nog niet te betalen. Je moet de administratiekosten wel zo snel mogelijk betalen. De daadwerkelijke bekeuring ontvang je later, dit kan nog maanden duren.

4. Boete met je eigen auto
Heb je de overtreding gemaakt in je eigen auto? Dan kun je alleen de boete op de deurmat verwachten, ook deze bekeuring kun pas maanden na je bezoek aan het land krijgen. De boete die je hebt ontvangen kan zowel van de gemeentepolitie als van de verkeerspolitie zijn. Ze worden namelijk verstuurd door verschillende instanties. De inning van de boete wordt vaak overgedragen aan een incassobureau. Vaak wordt dit door de EMO (European Municipality Outsourcing) gedaan. Als dit het geval is, krijg je eerst een Engels of Nederlandstalige brief met het verzoek tot betaling. Dit is nog niet de officiële boete. Als het via een andere instantie gaat, krijg je een Italiaanse brief en is dat direct de bekeuring.

Bij sommige overtredingen krijg je strafpunten. Is dit het geval? Dan moet je de gegevens van de bestuurder opsturen. Dit kan je doen door een formulier in te vullen of een kopie van het rijbewijs op te sturen. Wat er van je wordt verwacht staat in de boete. Wees hier secuur in, want als je de gegevens niet opstuurt volgt er een extra boete van €300.

5. Over de bekeuring zelf
De bekeuring zelf is geheel in het Italiaans. Je bent de overtreding immers in dit land begaan. Waar moet je op letten? Met Google Translate kom je natuurlijk een eind. De brief begint bijvoorbeeld met: Il giorno 6-11-2018 alle ore 14:50 in Via l’arancio, il conducente del veicolo Autoveicolo Fiat 500 *kenteken*. Eerst wordt de dag en het tijdstip vermeld, daarna de straat en daarna in welke auto te overtreding is gemaakt. Controleer of de dag en het kenteken kloppen. In de tweede zin staat welke overtreding je hebt begaan, vaak gaat dit om het rijden in de zona traffico limitato.

Wanneer je de boete ontvangt is het slim om hem direct te betalen. Er staan meestal verschillende bedragen genoemd op de bekeuring. Hoe langer je wacht hoe, hoe hoger het bedrag wordt. Als je de boete binnen 5 dagen betaalt, betaal je het minst. Hierna begint de boete al op te lopen. Als je besluit helemaal niet te betalen, is de kans aanwezig dat je de volgende keer als je in Italië bent staande wordt gehouden. Je moet de boete dan alsnog betalen.

LEES OOK:

De beste berichten van De Smaak van Italië ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: SunnyCars, ANWB