Terug naar overzicht
Portofino

Portofino is het mooiste stukje kust van Italië

Portofino: ik kwam, zag en viel er als een blok voor. Alle superlatieven kunnen uit de kast getrokken worden om te dit schilderachtige plaatsje te beschrijven. Laat ik het zo formuleren: van alle plekken in heel Europa kiezen de schrijvers van de schijnbaar eindeloos voortdurende serie The Bold and the Beautiful, waarin ene Ridge en Brooke al zes keer met elkaar getrouwd zijn geweest, Portofino als locatie. En iedereen die Portofino heeft bezocht, snapt dit. Nu kun je Portofino op meerdere manieren bereiken waarbij de ene wijze wat makkelijker is dan de andere. We hebben zo ongeveer ieder vervoersmiddel gebruikt en aan den lijve ondervonden dat niet alles even comfortabel is. Tijd dus om wat tips te delen.

Tips

Vanuit La Spezia vertrokken we naar Rapallo om daar een rendez-vous te hebben met twee vrienden, Rob en Rens. Van daaruit gingen we gezamenlijk verder. De rit naar Rapallo verliep voorspoedig en we parkeerden de auto op de parkeerplaats links naast het station. Het was kwart voor elf en er was plek genoeg. Met de trein kun je niet naar Portofino maar aan de overzijde van het station zagen we genoeg bussen, daar moest er vast een tussenzitten die rechtstreeks naar Portofino zou gaan. Niet dus. Eerst moesten we met lijn 8 naar Santa Margherita, om daar over te stappen op de 82 naar Portofino. Dat klinkt vrij simpel behalve als je onderweg niet precies weet waar je moet uitstappen. Bij navraag bleek dat we bij bushalte bij de haven moesten uitstappen om daar te wachten op lijn 82.

De bus, of beter gezegd het rijdende blik sardientjes, kwam na een klein half uurtje. Na enig geduw en gemopper vervolgde de bus haar rit. Om een indruk te geven hoe druk het was: ik hield met mijn billen de deuren tegen zodat ze niet open konden gaan. Bij het opengaan kreeg ik namelijk een dwarsstang tegen mijn schouderblad aangeduwd en das niet fijn. De odeur in de bus zelf rook niet bepaald naar Chanel N°5 en iedereen was blij toen we op de plaats van bestemming waren. In één woord: fan-tas-tisch! Ja, er lopen veel toeristen rond maar wat maakt het uit… Wát een plaatje! We bleven maar foto’s maken en met veel pijn en moeite heb ik de aller-allermooiste geselecteerd. Toen kwam het moment dat we terug wilden gaan naar Rapallo. Over één ding waren we het eens: niet meer met de bus. Dat was één keer leuk, maar twee keer is iets te veel gevraagd.

We namen de veerboot terug en dat was helemaal geweldig. Met de snelheid van een gemiddelde Japanner nam ik foto’s van Portofino vanaf het water, van San Margherita en van Rapallo. Op die manier kom je tot de conclusie dat de Italiaanse Bloemenrivièra één van de mooiste stukjes kust is van Europa. Wat zeg ik: het mooiste stuk kust, al ben ik misschien enigszins bevooroordeeld. Als je nu besluit om met de veerboot Portofino te bezoeken, ga dan rechts voor op de boot zitten. Na San Margherita buigt de boot naar rechts de baai in. En dan ziet je Portofino. Wedden dat iedereen muis- en muisstil wordt? Ik ben er in ieder geval verliefd op geworden.

Ciao,
Mark

Portofino

Zet Portofino op je lijstje met deze tips

Een populaire vakantiebestemming voor de rich and famous, zo staat Portofino ook wel bekend. De Britse adel mag hier dan al sinds de negentiende eeuw vakantie vieren, het dorp is vooral Elizabeth Taylor dankbaar voor zijn jetsetstatus. In de jaren

Lees verder »
Duiken vanaf een zeilboot in de Riviera

Roadtrip van Zuid-Frankrijk naar Italië

Onze roadtrip Wie van Zuid-Frankrijk naar Ligurië rijdt, komt direct in de vakantiestemming. De zonnigste (en in het hoofdseizoen beruchte) weg die je van de Franse zuidkust naar de Italiaanse bloemenrivièra brengt. Dit zijn de leukste stops op je route.