Terug naar overzicht
Pitti_Uomo in Florence

Stijlvolle looks tijdens Pitti Uomo in Florence

Dat Italianen van mode houden, weten we allemaal. We namen daarom een kijkje op de tweejaarlijkse, belangrijkste modebeurs van het land: de Pitti Uomo in Florence en vroegen stijlvolle bezoekers van over de hele wereld het hemd van het lijf.
Pitti Uomo

Wat is Pitti Uomo

Pitti Uomo is ’s werelds belangrijkste vakbeurs voor mannenkleding. Dit tweejaarlijkse evenement dat in januari en juni wordt gehouden in de oorspronkelijke modehoofdstad van Italië, Florence, trekt per editie meer dan 30.000 bezoekers. Het vindt plaats in het zestiendeeeuwse Fortezza da Basso en maakt daarmee deel uit van het DNA van Florence, dé stad van de renaissancekunst. In de jaren zeventig was de Pitti hoofdzakelijk een podium om Armani- en Valentino-ontwerpen te presenteren; in de jaren negentig opende het zich voor de beste ontwerpers van herenkleding van over de hele wereld – net zoals nu.

Pitti Uomo wordt tegenwoordig dan ook ‘het mekka van de herenkleding’ genoemd. Het is de plek waar de stijlvolste mensen ter wereld samenkomen. De meest extravagant geklede bezoekers worden ook wel de ‘Pitti Peacocks’ genoemd, niet in de laatste plaats vanwege hun trotse manieren van poseren voor iedereen die hen maar wil fotograferen. uomo.pittimmagine.com/en

'Modieus, elegant en...klaar om te rocken!'

AUGUSTO FERRETTI 51 jaar, Italiaans Accountant, rechts op de foto.

Deze man is een pro. Als een kleurrijke pauw paradeert hij over de centrale binnenplaats. Met zijn trotse glimlach en perfecte poses weet hij hoe hij de cameralenzen moet aantrekken.

Dit is de Pitti Uomo voor mij ‘De hele dag word ik omringd door cijfers, maar mode is mijn passie. Ik kom sinds 2020 naar de Pitti Uomo en ik vind het geweldig om hier nieuwe mensen te ontmoeten. Ik leer van hen.’ Augusto gelooft dat mode belangrijk is omdat het persoonlijkheid uitdrukt. ‘De mannen van nu missen die persoonlijkheid in hun kledingkeuze een beetje.’ Augusto’s outfit ‘Ik draag kleding van lokale ontwerpers en ambachtslieden, meestal uit Arezzo maar ook uit andere delen van Toscane. Mijn manchetknopen en jasspeld zijn bijvoorbeeld van Lalla’s Design uit Arezzo en mijn pak is van Koon, uit Prato.’ Zijn roze (dames)overjas is het enige niet-Toscaanse stuk, ontworpen door Stefano Ghilardi. Zijn ontwerpen zijn ‘modieus, elegant en…klaar om te rocken!’ Upcoming trends Augusto trekt zelf met gemak de metroseksuele look uit de kast en denkt dat mannen in de toekomst steeds speelser zullen worden. ‘Het wordt tijd dat mannen nog meer lef krijgen.’
Pitti Uomo Florence
Augusto Ferretti, rechts | Carlos Galluzzo, links

‘Een klein kleur accent breekt de outfit’

CARLOS GALLUZZO 38 jaar oud, Argentijn, woont in Spanje Brand manager voor Silbon Moda, links op de foto.

Carlos is in Florence voor zaken. Zijn merk, Silbon Moda; dat 50 winkels in Spanje en 1 in Parijs heeft, exposeert hier.

Carlos’ outfit Carlos is duidelijk over zijn functionele stijl, die hij omschrijft als ‘gemakkelijk en efficiënt’. Vandaag draagt hij zijn gebruikelijke look. ‘Ik koos voor blauw omdat dit naar mijn mening het nieuwe zwart is.’ Hij zegt dat hij altijd gekleurde sokken probeert te dragen en vandaag heeft hij gekozen voor knalrood. ‘Zo’n klein kleur accent breekt de outfit en geeft mijn look een eigen uitstraling.’ DÉ trend van 2023 ‘Dit jaar draait alles om beige, camel, grijs en gebroken wit.’ Belang van mode ‘Kleding is een onafhankelijke uitdrukking van je eigen individuele stijl, het geeft vorm aan je persoonlijkheid en dat vind ik waardevol.’ Een must-have voor iedere man? ‘Een mooi wollen jasje.’

‘Vintage styling naar een hoger niveau‘

ANDRES GOMEZ 43 jaar, Spaans Museumconservator, rechts op de hoofdfoto.

Andres is een vintage modeverzamelaar. Hij bedenkt en organiseert tentoonstellingen in het Museo del Grabado in Marbella. In Florence is hij voor de lol. ‘Mode is mijn hobby.’

Andres’ look De afgelopen vier jaar heeft Andres militaire kledingstukken en oude Amerikaanse universiteitskleding verzameld. ‘Ik draag nu een originele Britse tas uit de Tweede Wereldoorlog. Mijn shirt is ook een Amerikaans origineel uit de Tweede Wereldoorlog en de broek is originele Britse militaire kleding uit de jaren negentig.’ Hij wordt enthousiast van de kwaliteit en tijdloosheid van de stoffen. ‘Echte soldaten droegen dit al jaren geleden en het is nog steeds in goede staat, fascinerend vind ik dat.’ Hij krijgt een kick van het zoeken naar ongebruikelijke en zeldzame items. Hij brengt veel tijd door op vlooienmarkten en kiest altijd voor tweedehands. Dit wordt het helemaal in 2023 ‘Ik denk echt dat vintage styling naar een hoger niveau zal worden getild en tweedehandswinkels alleen maar populairder zullen worden. Ik word constant geïnspireerd door mede-vintageverzamelaars.’

‘Klassiek en merken als Chanel, Yves San Laurent en Prada’

Ghennet Maestrelli Pitti Uomo

GHENNET MAESTRELLI

41 jaar, Italiaans Agent voor Roy Rogers Jeans.

Moeiteloos opvallend springt Ghennets outfit in het oog, maar waar de anderen meteen overtuigend poseren, praat Ghennet het liefst over mode.

Over de Pitti Uomo en mode

‘We beheren veel verschillende merken, dus ik ben hier om te zien wat werkt en wat niet’. Ghennet heeft altijd in de mode gewerkt. Op twintigjarige leeftijd studeerde ze al af aan de beroemde modeschool Polimoda in Florence.

De look van Ghennet

‘Vanmorgen werd ik wakker en besloot ik te gaan voor helemaal zwart, gecombineerd met een gedurfde kleur. Het is een vrij normale look voor mij. De Pitti Uomo kan naar mijn smaak soms een beetje te veel carnavalesk zijn, ik ben meer van de iets strakkere stijl. Ik hou ook van klassiek en draag regelmatig merken als Chanel, Yves San Laurent en Prada.’

Florence heeft stijl

FRANCESCO CONFORTI 58 jaar, Italiaans Eigenaar van Fratelli Conforti.
Luidruchtig en zelfverzekerd; Francesco is een archetypische Toscaanse flaneur, die je het hof maakt en meteen vriendschap met je sluit. Samen met zijn broer runt hij een merkenmagazijn dat zijn grootvader in 1948 oprichtte. Ze upcyclen reststoffen van modemerken en geven ze een tweede leven. De rol van mode in Florence ‘Florence heeft nog steeds veel stijl en mensen kleden zich goed. Er is hier een specifieke stijl die je niet in andere steden aantreft.’ Hij is bij de Pitti Uomo voor zaken; om nieuwe leveranciers te vinden en nieuwe klanten te bereiken. Francesco’s stijl Zijn stijl is een smeltkroes van Italiaanse en Britse mode, omdat hij door beide wordt geïnspireerd. ‘Als ik in Engeland ben, word ik soms op straat aangehouden en gevraagd waarom mijn outfit zo Brits is terwijl ik niet Brits ben.’ Als grote film- en geschiedenisfanaat haalt hij ook inspiratie uit oude films. ‘Ik hou zowel van de stijl van Clark Gable en Marcello Mastroianni als Humphrey Bogart.’
Hij draagt een jasje van het Britse merk Acquascutum dat hij kocht toen hij 18 was. ‘Ik ben nu 58 en het is nog steeds in perfecte staat’. Daaronder zit een op maat gemaakt donkerbruin corduroy pak. De toekomst van de mode ‘Ik zou graag zien dat mensen meer kleine Italiaanse en Europese merken kopen en afstappen van synthetische materialen, sneakers, trainingspakken en in massa geproduceerde kleding. Ik hoop dat mensen beginnen te begrijpen dat mode meer gaat over het kopen van een paar echt goede stukken in plaats van 100 goedkopere stukken.’ Natuurlijke en kwalitatieve materialen zijn dan ook belangrijk voor hem. ‘Mode is wol, katoen en zijde.’
Pitti Uomo in Florence
Francesco Conferti, links | Fabrizio Oriani, rechts

Hoe Italianen plezier maken

FABRIZIO ORIANI 47 jaar, Italiaans Creatief directeur bij digitaal bureau Gentleman Wear Daily.
Dit is mode voor mij
‘Er zijn drie woorden die ik niet leuk vind: mode, trend en merk. Wat ik wel leuk vind? Stijl! Je eigen stijl zoeken is als een complexe reis met een onbekende bestemming. Het gaat om het vinden van je innerlijke ziel en worden wie je wilt zijn.’
Dit is de Pitti Uomo
Voor Fabrizio is de Pitti Uomo een Italiaanse aangelegenheid. ‘Het is de belichaming van de Italiaanse levensstijl. De Pitti Uomo gaat niet alleen over hoe Italianen eruitzien, maar ook over wat ze eten, drinken en hoe ze plezier hebben. We hebben veel gebreken, maar we weten hoe we het leven mooier kunnen maken. Onze mode is daar een duidelijke uiting van.’
Fabrizio’s outfit
‘De straten zijn mijn inspiratiebronnen’, zegt hij. ‘Ik observeer mensen, constant en overal.’ Bij zijn eigen outfits is comfort de sleutel. ‘Pasvorm en stof zijn erg belangrijk voor mij. Ik moet me ontspannen voelen, wat vaak betekent dat ik grote merken mix met fast fashion. Ik probeer ook onderscheid te maken tussen de merken die “greenwashen” en merken die oprecht geïnteresseerd zijn in duurzaamheid.’ Momenteel is hij groot fan van overhemdjacks. ‘Maar wie weet waar ik over een halfjaar in loop. Dat dynamische, dat vind ik het mooie aan mode.’
Pitti Uomo bezoeken in Florence

Verliefd op herenkleding

CHOARO MOTSHOENENG, 31 jaar oud, Zuid-Afrikaans Dataverzamelaar.
Choaro is verliefd op herenkleding. ‘Voor mij is mode alles. Ik beschouw mezelf als een wandelend merk.’ Deze jonge Zuid-Afrikaan is een klassieke Pitti-persoonlijkheid, een trotse pauw, die hier helemaal in zijn element is. Zijn Passotti-paraplu maakt de dandy-look, waar de Pitti Uomo bekend om staat, compleet. ‘Deze Passoti is niet alleen voor regen. Hij werkt ook prima tegen de felle Zuid-Afrikaanse zon.’
Dit definieert de Pitti Uomo
‘Stijl, stijl en nog eens stijl.’ Hij legt uit dat mode in Zuid-Afrika doordrenkt is met stijlen van over de hele wereld, met name uit Italië en Japan. ‘Daarom ben ik hier; om ideeën terug te brengen naar Zuid-Afrika.’
Wat is dit jaar hot
‘Safari en dan met name safarijassen. Vooral in Europa denk ik dat dit het nieuwe ding zal zijn. Ook in Zuid-Afrika wordt het een grote hit, vooral in de zomer.’
Choaro’s look
‘Haha, ik ben zo blij dat je het vraagt! Ik haal al mijn inspiratie uit de jaren twintig, het Great Gatsby-tijdperk. Ik hou van hoe mensen er toen uitzagen.’ Boven zijn custom made pantalon en bretels draagt hij een op maat gemaakt overhemd met daarin geborduurd zijn initialen. ‘Ik heb hier ook nog niemand deze kleur broek zien dragen, dus het is een geweldige dag voor mij!’
Pitti_Uomo Florence
Choaro Motshoeneng

Liefde voor mode

DEBI MAZAR, 59 jaar, Amerikaans, woont in Florence Actrice
Misschien komt het doordat ze een beroemde actrice is (ze debuteerde met de film Goodfellas in 1990 en was daarna regel matig te zien op het witte doek), maar deze dame heeft met haar oranje-bruine look een magnetische aantrekkingskracht. Liefde voor mode ‘Mijn moeder was een meisje uit de jaren zestig, ze ging altijd fantastisch gekleed met mooie laarsjes en leuke jurken. Op een gegeven moment werd ze een echte hippie. Ik bracht ook veel tijd door met mijn oma toen ik opgroeide, die zich in de stijl van de jaren veertig kleedde, met kousen, huisjurken en mooie hakken. Ondertussen keek ik veel film noir op tv en zag mensen als Bette Davies en Marlene Dietrich, en die prachtige Fellini-personages. Ook observeerde ik alle mensen in mijn wijk Queens en Brooklyn. Dat alles combineerde ik met elkaar en zo kreeg ik een enorme interesse in mode.’
Ontwerpers
Ze heeft veel beroemde designers als vrienden; namen als Isabel Toledo, Marc Jacobs en Jean Paul Gaultier. ‘Ik heb ook in verschillende modeshows in Parijs gelopen voor Thierry Mugler. Ik ben niet lang en ik heb rondingen, maar ze hielden van mijn houding!’ Ze is fan van Valentino. ‘Zijn shows zijn mooi en dramatisch. De meeste outfits zijn ondraagbaar, maar hij zet echt iets bijzonders neer en daar hou ik van.’
Florence vs. New York
Debi woont nu met haar man in Florence en ziet een groot verschil tussen de modescene in Florence en New York. ‘In New York zijn de inwoners al twintig jaar in de ban van vintage, helaas zijn de prijzen daardoor veel te hoog geworden. Hier vind je daarentegen veel te weinig vintage, hier lijken alle Monica Vitti-jurken nog verstopt in koffers met mottenballen. In Florence vind je wel betere stoffen, waardoor je dingen kunt laten maken die bij je passen.’
Debi’s outfit
‘Het gaat om functionaliteit en comfort. Ik ben dol op deze vintage tulband uit New York. Hij is makkelijk, ik hoefde alleen mijn haar te wassen en op te steken en kon de deur uit.’ En haar jas? ‘Ik heb ooit een evenement met MaxMara gedaan en toen hebben ze me deze jas gegeven.’ Haar zonnebril is van Dior en afkomstig uit Momo, een van de vintagewinkels in Florence. Haar schoenen zijn van Chie Mihara. ‘Ze zijn nogal lelijk, maar ze zijn gewoon zo comfortabel.’
Debi Mazar

Pitti Uomo, Florence bezoeken 09-12 januari 2024
Fotografie: Sofie Delauw | Tekst: Joëlle Edwards | Vertaling: Inger van der Ree

Editie bestellen

Dit artikel komt uit: De Smaak van Italië editie 2 Mei|juni 2023. Bestel dit nummer hier in onze webshop

Ga mee op duurzame reis door Florence en de Toscaanse heuvels

"*" geeft vereiste velden aan

Elke week tips uit Italië?

Vul je e-mail adres in en ontvang inspiratie, reistips en leuke aanbiedingen uit naam van De Smaak van Italië.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees ook:

Van aperitivo’s op straat tot goedgevulde borden pasta: in de historische straten van Florence houd je het met gemak een dag uit.

Voor het 20-jarig jubileum van De Smaak van Italië selecteerde wijnschrijver Esmee Langereis haar favoriete Italiaanse wijnen van Colaris.

Heb je maar een dag om Florence, de stad van de Italiaanse renaissance, te bekijken? Wij geven je tips.