Zo reis je met de iconische Oriënt-Express
De Oriënt-Express was jarenlang het roemruchte decor van romans en filmklassiekers. Geen voertuig heeft zo’n iconische status als deze trein die vroeger over het spoor richting Constantinopel denderde. Zo’n honderddertig jaar na zijn allereerste rit rijdt hij weer.
Alles over de Orient express
Nu rijdt de beroemde trein onder de naam Venice Simplon-Oriënt-Express over de sporen tussen Parijs, Londen, Verona en Venetië.
De eerste Oriënt-Express
Aan het einde van de negentiende eeuw droomde de Belgische ingenieur Georges Nagelmackers ervan om internationaal treinreizen door Europa mogelijk te maken. Op het idee gebracht door de lange afstandstreinreizen die hij door de Verenigde Staten had gemaakt, begon hij met het opzetten van de Oriënt-Express. Dat bleek in eerste instantie vooral een project van politiek belang.
Europa verbinden
De trein moest een versplinterd stuk Europa samenbrengen; hij reed dwars door het Habsburgse en Ottomaanse Rijk en zou steden als Londen, Parijs, Wenen, Boekarest en daarna ook Constantinopel (het huidige Istanbul) met elkaar verbinden.
Een groot avontuur
Vanwege de politieke instabiliteit die heerste, in met name de Balkan, was het vaak vlak voor vertrek nog niet duidelijk of de trein wel zou gaan rijden. Reizen met de Oriënt-Express was luxe en chique maar tegelijkertijd ook een groot avontuur; van een cholera-uitbraak aan boord tot plunderingen; de passagiers maakten nogal wat mee aan boord.
De Oriënt-Express als decor
Dat de trein het decor werd van boeken als Agatha Christies Moord in de Oriënt-Express en Ian Flemings Uit Rusland, met liefde versterkte dat roemruchte imago. Menig notabel zette dan ook voet aan boord; Mata Hari, Josephine Baker en Marlène Dietrich. Reizen met een trein die geschiedenis zou gaan schrijven: dat wilde iedereen meemaken.
Nu: Parijs, Londen, Venetië en Verona
De Venice Simplon-Oriënt-Express, zoals de trein tegenwoordig officieel heet, rijdt nu regelmatig in één nacht tussen Parijs en Venetië en Londen en Verona en vice versa. Een enkele keer rijdt hij nog zijn oude route naar Istanbul. De originele rijtuigen zijn volledig gerestaureerd in de Art Deco-stijl van toen.
Paar duizend euro
Ruim honderddertig jaar na de eerste rit is reizen met deze chique trein nog altijd niet voor iedereen weggelegd; een nachtje kost al snel een paar duizend euro. Voor die prijs zit je natuurlijk niet met een flesje water en een pastasalade op schoot, maar dineer en lunch je in een van de luxe restauratierijtuigen waar de tafels gedekt zijn met wit linnen, zilveren bestek en kristallen servies.
Grande Suite
De gerechten worden bereid door chef-koks. Het ontbijt, de afternoon tea en drankjes worden door een persoonlijke steward geserveerd in je privécompartiment. Slapen doe je, als je nog iets dieper in de buidel tast, in de Grande Suite; een privéaccommodatie met een eigen badkamer met douche, toilet en wastafel, een groot tweepersoonsbed en een aparte zitkamer. De andere slaapvertrekken hebben stapelbedden.
Dresscode
De dresscode? In het restauratierijtuig is avondkleding niet verplicht, maar van de heren wordt wel verwacht dat ze een das en colbert dragen. Dames gaan in het lang of in cocktailjurk. Overdag geldt als kledingadvies: ongedwongen maar elegant. En zo lijkt, terwijl Europa’s mooiste landschappen aan je voorbijtrekken, de tijd voor een nachtje stil te staan.
Kijk voor de komende reizen op: belmond.com/trains/europe/venice-simplon-orient-express/search-results
Reis zelf met de trein naar Italië. Bekijk hier onze populaire aanbiedingen:
8-daagse train & drive naar Turijn en Le Langhe
Een duurzame reis naar en door Piemonte. Wij hebben een mooie reisaanbieding voor een Train & Drive – met elektrische auto – naar Turijn en Le Langhe. Alle informatie over deze reis Tijdens deze bourgondische duurzame Train & Drive reis…
Meer informatie- Author: Inger van der Ree
- Posted: december 21, 2021