Terug naar overzicht
Zakendoen in Italie

Zakendoen in Italië: hoe werkt dat eigenlijk?

‘Met de politiek kunnen we niks voor elkaar krijgen’, luidt de opvatting van de gemiddelde Italiaan. Het zal niemand dan ook echt verbazen dat vanmorgen een bericht de media bereikte dat modeketen Gucci wordt verdacht van belastingontduiking. In Italië maken veel ondernemers hun eigen wetten en volgen ze hun eigen regels. Wil je in Italië zakendoen? Zorg dan dat je die regels kent!

Maarten Veeger – voormalig Smaakcolumnist, correspondent voor onder andere Het Financieele Dagblad & BNR Radio – ging daarom in 2010 in een reeks gesprekken met ondernemers, onder meer Roberto Payer en Frans Timmermans, op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe kun je in dit prachtige, maar complexe land het beste zakendoen? Het resulteerde in een boek: Italiaanse zaken, een handleiding voor iedereen die voet aan de grond wil krijgen in Italië.

Tijdens de gesprekken tussen Veeger en allerlei ondernemers worden interessante (en vaak ook hilarische) inzichten over de Italiaanse arbeidsmentaliteit en -politiek verstrekt. Veeger geeft tips hoe we hier als nuchtere Hollanders het beste mee om kunnen gaan. Want wat doe je als een Italiaan tijdens een overleg ineens heel hard tegen je gaat praten? Wees nooit recht voor zijn raap want dat werkt tegen je. Praat tijdens de lunch of het diner niet over zaken (en al zéker niet over Berlusconi) maar over prosciutto, kunst en voetbal. Maar vergeet nooit: misschien betekent hier vrijwel altijd zeker niet.

Italiaanse politiek

En hoe kijken Italianen – op zakelijk vlak – eigenlijk tegen Nederlanders aan? Veeger schrijft: ‘Met Nederlanders kun je aardig zaken doen, zo luidt het devies. Het zijn fijne handelspartners, afspraak is afspraak, ze betalen op tijd, zijn niet zo stijf als de Duitsers en het superioriteitsgevoel is minder groot dan dat van de Fransen. In dit land is het belangrijker succesvol te lijken dan het daadwerkelijk te zíjn.’

Praat tijdens de lunch of het diner niet over zaken (en al zéker niet over Berlusconi) maar over prosciutto, kunst en voetbal.

Behalve de gesprekken met Nederlandse en Italiaanse ondernemers staat het boek vol met wetenswaardigheden over de Italiaanse economie: want hoe zit het nu precies met die verdeling tussen Noord en Zuid? Wat zijn de im- en export cijfers van dit land en hoe werkt de hiërarchie in een eeuwenoud familiebedrijf?

Zakendoen in ItalieBestel het boek Italiaanse zaken hier.

Meer Italië inspiratie? Lees dan ook even deze artikelen:

Fotografie Matteo Carassale