Terug naar overzicht

FIAT 500: dit is de geschiedenis van de bekendste auto uit Italië

Vandaag duiken we in de geschiedenis van de Fiat 500: het paradepaardje van de Italiaanse autofabrikant. Van de allereerste Fiat in Turijn tot de moderne 500 die nu in elke stad rondrijdt.

De Fiat 500 is een typische Italiaanse auto die niet meer weg te denken is uit het Italiaanse straatbeeld. In 1957 rolde de eerste van de fabrieksband in Turijn. De 500 Nuova werd vanwege het kleine formaat geïntroduceerd als eerste echte stadsauto in Italië.

Opvolger Fiat Topolino
De Fiat 500 was de opvolger van de Fiat Topolino. Beide auto’s werden door Dante Giacosa ontworpen. In die tijd brachten veel autofabrikanten een nieuw concept op de markt: de perfecte auto met een lage verkoopprijs. Volkswagen had succes met hun rear-engine  Beetle, een auto waar de motor achterin zat. Een concept dat Fiat en andere fabrikanten al snel overnamen. Naast de Topolino en de 500 had Fiat ook nog een andere auto op de markt, namelijk de Fiat 600. Omdat de Turinese autofabrikant het hoge marktaandeel van de 600 niet wilde verliezen kwam de 500 Nuova bijna kaal van de band. Zo was er geen verwarming en achterbank aanwezig en ook geen draaibare zijramen in het portier.

Tweezitter
De eerste Fiat 500 was een tweezitter en had de zogeheten zelfmoorddeuren, dit zijn deuren die in tegengestelde richting opengaan dan hoe we ze nu kennen. De auto had 13 pk, een 479 cc motor en een topsnelheid van 85 km/u. Omdat het eerste model niet naar verwachting verkocht, heeft Fiat in december 1957 twee andere modellen op de markt gebracht: Normale en Economica. Beide hadden een verbeterde 15 pk-motor en de Normale had zelfs een comfortabele achterbank en ramen die naar beneden konden.

Enorme boost
In 1958 leverde Fiat een nieuw model: een witte Fiat 500 met opvallende rode strepen. De sportversie die vooral jongere en sportieve kopers moest aanspreken. De sportversie had een 499 cc motor met 21,5 pk en was het eerste model met een metalen dak. De vorige Fiat modellen hadden allemaal een canvas dak. In de jaren erna kwam Fiat met een 500N model, met een open zonnedak. Dit zorgde wederom voor een enorme boost in de populariteit. Tot 1965 was er ook nog de 500D, een model met iets meer opties. Rond 1965 zijn de suïcide deuren vervangen door de deuren die we nu kennen. Dit leidde tot klachten van veel mannen. Het zou namelijk zo zijn dat de mannen de benen van voorbijlopende vrouwen niet meer ongestoord konden bekijken.

Echte Italiaanse eyecatcher
Tussen 1966 en 1975 deed Fiat nog een aantal aanpassingen aan de bumpers en het dashboard. Ook werden de letters Fiat werden voor het eerst achterop geplaatst. Helaas viel in 1975 het doek voor de stadsauto. In achttien jaar tijd was-ie meer dan 3,5 miljoen keer geproduceerd. Ondanks het feit dat de productie ophield, waren de Italiaanse wegen nog steeds gevuld met enorme aantallen van deze duurzame, kleine auto’s. Maar liefst 50 jaar later vond Fiat het tijd om de lopende band van de 500 weer te starten en rolde er een geheel vernieuwd model van de fabrieksband. Dit nieuwe model is een echte Italiaanse eyecatcher die je op tal van foto’s, in films en in het Italiaanse landschap terugziet.

LEES OOK:

Bron: Fiat 500 club. Beeld: Unsplash