Terug naar overzicht

Fiat Tipo: daarmee koop je automobiel erfgoed

Carlo te Lintelo, hoofdredacteur van CorsaItalia magazine, vierde onlangs de dertigste verjaardag van de Fiat Tipo in Turijn. Dit is waarom de Tipo ‘een stukje Italiaanse kunsthistorie’ is.

‘Ik hou van feestjes. En dat komt goed uit want dit jaar bestaat ons magazine CorsaItalia vijf jaar! Onlangs reisde ik voor het werk naar Turijn om de dertigste verjaardag van de Fiat Tipo te vieren. Op 26 januari 1988 werd die auto namelijk voorgesteld aan het grote publiek. We beginnen op 25 januari 2018 met een glas bicerin, rond 1850 het meest populaire drankje van Turijn en gemaakt met koffie, chocola, melk en suiker. Het kleine sfeervolle zaakje aan de Piazza della Consolata heeft een stoel of 25 en hoewel we graag nog even blijven zitten, zien we buiten mensen wachten om ook zo’n legendarische slok te nuttigen. Begrijpelijk, we gaan al.

Een negroni of twee
Enkele uren later lopen we Casa del Barolo binnen, een fantastisch restaurant op loopafstand van Porta Nuova met – je raadt het al – de beste wijnen. Tot nu toe is de dag allesbehalve sober. We eindigden de avond met een negroni (hoera!) en
nog een of twee (hiepedepiep hoeraaa!) en als 25 januari de klok verandert van 23.59 in 00.00 zingen we uit volle borst Tante auguri a te voor de jarige Italiaanse concurrent van de Golf. De barman zal het niet snel vergeten, wat hakt zo’n
cocktail van campari, gin en vermout erin…

Verrekte nekken
Veel minder uitbundig dan het feestje dat gevierd werd, is de jarige Tipo. Het is een ingetogen hatchback met een volledig gegalvaniseerde carrosserie die de naam die voorloper Ritmo had opgebouwd op het gebied van roest zo snel mogelijk moest doen verdwijnen. En inderdaad: Tipo doet het op het gebied van roest zelfs stukken beter dan veel concurrenten en de auto wordt een behoorlijk succes. Een ingetogen uiterlijk met enkele eigenzinnige details, zoals het typische derde zijruitje bij de vijfdeurs en de over de randen heen gevouwen motorkap geven hem ook wat eigens. En dertig jaar later zijn we de Tipo niet vergeten, sterker nog: het achterkleinkind van de dertiger luistert ook weer naar de naam Tipo. En net als toen heeft Fiat getracht een auto te maken voor mensen die niet steeds verrekte nekken willen zien als ze ergens arriveren. De jongste Tipo is goed, zeer ruim en heeft betrouwbare techniek zonder ergens in voorop te willen lopen.

LEES OOKFiat Panda: waarom een miljoenenpubliek voor deze stadsauto viel

Controversiële ontwerper
Maar het kan ook anders dan nuchter (en dan doelen we niet op het feestje van gisteravond), dat bewees Fiat bij de vorige Tipo met de coupé. De controversiële ontwerper Chris Bangle stond in die tijd aan het hoofd van de designafdeling bij Fiat en tekende deze bijzondere sportwagen. Een neus met trekjes van Ferrari, scherpe oplopende vouwen net boven de wielen en achterlichten die doen denken aan de uitlaten van een straaljager. Het schitterende interieur is misschien wel net zo bijzonder, met een fantastische balk in carrosseriekleur van deur tot deur.

Avondje Marktplaats
Google maar eens naar plaatjes. De techniek van de basisuitvoeringen is niet erg bijzonder en daardoor betrouwbaar, al is er ook een 220 pk sterke 20v turbo die in 6,5 seconden naar de 100 snelt en een topsnelheid heeft van 250 km/u, in die tijd waarden voor Duitse sportwagens. Ook de coupé werd, voor een dergelijke auto, een behoorlijk succes. In Nederland rijden er op dit moment nog een kleine vierhonderd rond, voor een mille of vier, vijf schaf je een nette aan. Je koopt daarmee een stukje Italiaanse kunsthistorie, automobiel erfgoed. En hoewel ik vurig hoop dat het anders is, vermoed ik dat Fiat het Tipo-kunstje van ingetogen en uitbundig niet nog een keer zal herhalen. Dat wordt weer een avondje Marktplaats en het Italiaanse Subito op, dus.’

LEES OOK: FIAT 500: dit is de geschiedenis van de bekendste auto uit Italië

 

Carlo te Lintelo is hoofdredacteur van CorsaItalia Magazine, een tijdschrift over Italiaanse auto’s. In zijn vrije tijd maakt hij zonnige kilometers met zijn klassieke Alfa Romeo Giulia.