Terug naar overzicht

Waarom Gonny elk jaar teruggaat naar Lago di Caldonazzo

Ook al heeft heel Italië veel moois te bieden, toch kun je je hart verliezen aan één waar je elk jaar weer naar terugkeert. Gonny Devilee gaat ieder jaar naar het Lago di Caldonazzo.

Gonny Devilee (65) is de tel kwijt geraakt, maar het moet minimaal 45 keer zijn geweest dat ze haar zomervakantie doorbracht aan het Lago di Caldonazzo in de regio Trentino. ‘De allereerste keer was vijftig jaar geleden, kamperen met mijn ouders. Mijn vader en moeder bleken niet geschikt om te kamperen, dus huurden ze het jaar daarop een appartement in het dorp. Daar zijn we jaren geweest. Ik heb datzelfde appartement later ook geboekt voor mijn eigen gezin.’

‘Elke dag gingen we naar het strandje van hotel Lido. Dat was de plek waar ik helemaal gek op werd. Iedereen trouwens: mijn ouders, broers en zus, mijn man en kinderen. Ook vriendinnen die op doorreis bij ons langskwamen, wilden nog eens terug. Het is heel besmettelijk!’

Uitzicht op de bergen
‘Ik noem het een klein paradijsje in Italië. Het meer grenst aan de Dolomieten. Vanaf het strandje heb je prachtig uitzicht op de bergen. Je kunt daar heerlijk wandelen en in het vlakkere Valsugana lekker fietsen. Het dorpje is totaal niet toeristisch, dat vind ik juist prettig. Het toerisme speelt zich vooral af op de campings langs het meer.’ ‘In de tijd dat ik met mijn gezin naar Caldonazzo ging, namen we een campingbedje mee naar het meer. De kleintjes sliepen daar onder de bomen. De Italianen waren gek op die blonde Nederlandertjes, waardoor we veel aanspraak hadden. Inmiddels kennen we er zoveel mensen, dat we bij vertrek een uur bezig zijn met afscheid nemen!’

Het Caldonazzo-virus
Gonny is inmiddels gescheiden, maar ook haar nieuwe  partner is gegrepen door het Caldonazzo-virus. ‘Hij is er nu dertien keer geweest. Mijn ex-man komt er ook nog steeds en ook mijn kinderen blijven regelmatig terugkomen. De jongste, Thomas, heeft het gevoel dat zijn jaar niet compleet is als hij niet in Caldonazzo is geweest.’ Dat klopt, zegt Thomas (30) zelf. ‘Als ik een jaar niet ga, baal ik als een stekker. Ik kan dan echt verdrietig worden als ik op Facebook foto’s zie van het meer en mijn Italiaanse vrienden, die ik die zomer moet missen.’ Gonny heeft er zelf ook een aantal goede vriendschappen opgebouwd. ‘Het leukste is dat we een hechte band hebben gekregen met de eigenaren van het Lido. Elk jaar organiseren zij een diner voor alle vaste Hollandse gasten. En als het een keer hard regent en iedereen binnen moet schuilen, dan vindt de eigenaresse dat zo vervelend voor ons, dat ze als troost trakteert op gefrituurde courgettebloemen.’

Echt thuiskomen
Heel soms valt een vakantie in het water; ‘Twee jaar op rij hadden we zóveel regen, dat de straat van onze favoriete pizzeria net een riviertje leek. Dat waren we zat, dus besloten we het jaar daarop naar de Bloemenrivièra te gaan. Eenmalig, want ik vond Caldonazzo veel leuker!’ ‘Caldonazzo voelt als thuis; ik hoef er nooit  te acclimatiseren. Vroeger deden mijn kinderen op de heenweg altijd een wedstrijdje wie als eerste het meer zou spotten. Op een bepaalde plek van de route, na een boom, zie je voor het eerst het water. Op dat moment ben ik zo blij dat ik er weer ben. Echt thuiskomen!’

LEES OOK:

Wil je automatisch op de hoogte blijven van de leukste tips en het laatste nieuws uit Italië? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!

Tekst: Linda Almekinders. Beeld: Gonny Devilee.