Terug naar overzicht

Burgemeester van Bologna: spaghetti ‘bolognese’ is fake news

Iedereen kent het gerecht spaghetti bolognese. Maar officieel bestaat het gerecht helemaal niet. Volgens de burgemeester van Bologna is het zelfs fake news.

Eten is iets wat de Italianen serieus nemen. Meestal praten ze op een leuke manier over hun smaakvolle keuken, maar soms ontstaan er verhitte discussies.

Fake news
En Virginio Merola, de burgemeester van Bologna, is op dit moment all in. Hij is namelijk klaar met de zogenaamde spaghetti bolognese. Op Twitter deelt hij het bericht: ‘beste inwoners, ik ben foto’s aan het verzamelen van spaghetti bolognese van over de hele wereld in het kader van fake news’. Waarom deze burgemeester zich zo druk maakt?

Niet met spaghetti
Voormalig inwoner van Bologna en Smaakredacteur Inger legt het uit: ‘In Bologna zijn diverse culinaire afspraken vastgelegd. Zo is in 1974 het recept van de échte bolognese tortellino opgeslagen in een kluis. In 1982 volgt het recept van de ragù classico bolognese – die, tot grote ergernis van veel Bolognesi, wereldwijd regelmatig opgediend wordt als spaghetti bolognese – dat níet bestaat. De klassieke ragù, het traditionele bolognese recept, maak je namelijk niet met spaghetti maar met tagliatelle. Onder andere omdat spaghetti door haar gladde oppervlakte en dunne omvang niet voldoende in staat is de saus op te nemen.’

Reacties
De oproep van de burgemeester uit Bologna krijgt veel gehoor vanuit de hele wereld, ook uit Nederland. Zo verschijnen er Knorr-pakjes, babyvoeding en kant- en klaarmaaltijden met ‘spaghetti bolognese’. Hieronder een greep uit de tweets:

Italian Sounding
Niet geheel toevallig loopt er op dit moment een project, genaamd Italian Sounding, van de Italiaanse Kamer van Koophandel over de fake Italiaanse producten die er in omloop zijn. De Italianen willen consumenten graag bewust maken van de wereld achter de obligate groen-wit-rood vlaggetjes en Made in Italy op verpakkingen. Want veel producten lijken Italiaans, maar zijn het niet. Hopelijk leren consumenten het onderscheid maken tussen echte Italiaanse producten en namaak, in de winkel en op het bord. Ook ons magazine draagt daaraan een steentje bij. Culinair schrijver Onno Kleyn vertelde in zijn Smaakcollege op Little Italy over dit fenomeen.

Redacteur Inger is net terug uit Bologna. Lees de uitgebreide reportage met de laatste tips over in ons nieuwe magazine. Koop ‘m in de winkel of in onze webshop.

LEES OOK: 

Bron: AD