Trein trends: dit zijn de nieuwste ontwikkelingen en ervaringen
Reizen met de trein; dankzij een
steeds betere verbinding vanuit Nederland,
wordt het straks de normaalste zaak. De
Smaak deelt de nieuwste ontwikkelingen
én ervaringen van reisjournalisten
Sabrina Gaudio en Sander Groen.
Trein trends
Treinreizen naar Italië wordt
steeds populairder. De vraag
blijft toenemen en de manier van
reizen wordt ook steeds comfortabeler.
Eerder kwamen de Italiaanse en Oostenrijkse spoorwegen al met nieuwe nachtnetverbindingen en zagen we nieuwe
snufjes in de trein voorbijkomen, zoals
oplaadpunten voor je elektrische fiets. En
ook Nederland, België en Frankrijk ontwikkelen volop mee. De verwachting
is dat we straks ’s avonds opstappen in
Nederland om te ontbijten in Milaan,
zónder overstap.
Populaire treinen
Raphael Hunsucker weet alles van treinen door Europa, met zijn duurzame
reisorganisatie Choo Choo biedt hij onder
meer treintickets naar Italië aan. Ook hij
ziet de populariteit stijgen. Raphael: ‘De
trend toont aan dat de meeste reizigers
na de eerste keer de trein blijven pakken,
zelfs na incidentele problemen. De nachttreinverbindingen van München naar
Rome – via Florence en Bologna – en van
München naar La Spezia – via Milaan
en Genua – blijven onverminderd populair. Vaak zijn ze allang van tevoren
uitverkocht.’ Vroeg boeken blijft dus het
devies, meent hij. ‘Ook de nachttrein van
Stuttgart naar Venetië is een blijvertje. En
laten we eerlijk zijn: wat is er nu mooier
dan ‘s ochtends door de lagune Venetië
binnenrijden?’
Nieuwe routes
De meeste veranderingen zijn te zien
op de route over de Brennerpas, tussen
München-Innsbruck en Bolzano-Verona-Bologna. Nu rijden daar nog oude Eurocity-treinstellen, maar binnenkort worden
deze vervangen door splinternieuwe Oostenrijkse Railjet-treinen, vertelt Raphael.
‘Het was al een prachtige route, maar
nu wordt-ie dus óók comfortabeler. De
directe verbinding naar Rimini, die er
vorig jaar alleen in de zomer was, wordt
zelfs uitgebreid naar het hele jaar. Erg
handig voor liefhebbers van de Adriatische
Kust.’ En helemaal fijn: beide routes zijn
goed te combineren met de nachttrein
vanuit Nederland naar München en Innsbruck. ‘Je stapt dus ‘s avonds in Nederland
op en bent de volgende ochtend in de
Oostenrijkse Alpen. Dan ben je dus nog
maar één overstap verwijderd van Verona,
Bologna of Rimini!’
Het is dus nog heel éven wachten tot we
in Nederland een rechtstreekse verbinding krijgen met Italië, maar vermoedelijk zal dat niet lang meer duren.
Sabrina Gaudio en Sander Groen deelden
met ons alvast hun belevenissen op het
Europese spoor.
Afgelopen zomer treinde reisfotograaf Sabrina Gaudio in zo’n
27 uur van Amsterdam naar Bari, helemaal in het zuiden van Italië.
Dat ging niet helemaal zonder slag of stoot, maar toen ze eenmaal
op het goede spoor zat was, het achteroverleunen en genieten.
Van Amsterdam naar Bari
De traagheid van het treinen. Ik moet er altijd
even aan wennen voordat ik me eraan kan
overgeven. Want, haast moet je niet hebben als
je met de trein reist. Het idee dat de bestemming
niet het doel op zich is, maar alles wat zich daar
tussenin afspeelt óók onderdeel is van de reis
– oftewel ‘slow travel’ – dát was wat ik in mijn
achterhoofd had, toen ik afgelopen juli met een
treinkaartje naar Bari in de hand opstapte op
Amsterdam Centraal. De belofte was om mij in
27 uur en met drie overstappen (één in Frankfurt,
dan in Basel, om vervolgens in Milaan op de
Intercity Notte naar Bari te stappen) helemaal
uitgeslapen aan te laten komen in Puglia. Dat
ging voor de eerste overstap al fout; de trein bleef
op een tussengelegen station te lang stilstaan,
waardoor ik in Frankfurt mijn connectie naar
Basel miste. Stress en consternatie in de coupé;
ik bleek niet de enige Basel
-overstapper te zijn.
Een wonder geschiedde, een station verder
bleef de trein naar Basel wachten (coupé 11
slaakte een zucht van opluchting) en kon ik mijn
treinavontuur voortzetten.
Ik reisde al vaker lange stukken met de trein, vooral in Italië. Als ik mijn familie in Calabrië
opzocht bijvoorbeeld, koos ik er vaak voor om
naar Napels te vliegen en vanaf daar de trein
verder zuidwaarts te pakken. Vooral het stuk
als je Napels ‘uittreint’ en de stad vrijwel direct
plaatsmaakt voor het verlaten landschap van
Parco Nazionale del Vesuvio, is als kijken naar
een film. Je bent getuige van hoe het landschap
verandert, vlakker wordt, ineens woest. En het
mooie is, je hoeft alleen maar te zitten en te
kijken door je treinraam. Een soort rijdende (of
reizende) huiskamer. Ook mooi van treinreizen,
je kunt je gedachte de vrije loop laten (of lekker
nergens over nadenken) op het ritme dat bij
treinen hoort. Kedeng, kedeng, dat is het. Je láát
je verplaatsen. Het enige waar je over hoeft na te
denken is of je nog een caffè gaat bestellen in de
restauratiewagon.
En het mooie is, treinreizen wordt steeds
makkelijker; er komen meer en meer nachttreinen binnen Europa en het spoornetwerk
wordt steeds uitgebreider. Zo treinen we straks
allemaal naar onze vakantiebestemming. Helpen
we de wereld ook weer een handje.
Sabrina Gaudio is
onder meer reisfotograaf en
-journalist,
mét Italiaanse roots.
Voor De Smaak reist
ze door heel Italië om
het land op z’n mooist
in beeld te brengen. sabrinagaudio.com
Sander Groen reisde voor zijn onlangs verschenen boek
Tussen de rails heel Europa door per trein. Een van de
meeste epische spooravonturen beleefde hij in Italië,
in de slaaptrein van Milaan naar Palermo.
De slaaptrein van Milaan naar Palermo
Elke avond om tien over acht vertrekt vanuit
het imposante treinstation van Milaan
de Intercity Notte naar Palermo. Met een
afstand van 1.500 kilometer en 21 uur reistijd
is dit ’s lands langste treinreis, die voert van
het uiterste noorden in Lombardije via
Genua, Pisa, Livorno en Lamezia Terme
naar Villa San Giovanni op de punt van de
laars. Dat is echter nog niet het eindpunt,
want daar wordt de trein eindeloos heen en
weer gerangeerd en uiteindelijk de veerboot
van de staatsspoorwegen op geduwd, voor
de overtocht naar Sicilië. Nu de spoorveren
tussen Duitsland, Denemarken en Zweden
zijn gestaakt, is dit sinds 2020 de laatste
spoorpont van Europa.
Het heet dan wel een nachttrein, maar een
groot deel van de reis langs de Tyrreense
Kust – vanaf Salerno zo ongeveer – wordt
overdag afgelegd. Tegen het einde van de
middag arriveert de trein na bijna een
etmaal in Palermo. Op de terugweg is het
tijdens de overtocht per veerboot al donker,
maar dan kijk je bij je ontbijt uit op het
andere panoramische kusttraject, van La
Spezia tot Genua – al zijn de tunnels talrijk,
dus let voor het uitzicht op Cinque Terre
goed op. Dit is met stip de meest epische
treinreis van Italië.
Hoe episch ook, duur hoeft zo’n reis per
slaaptrein niet te zijn; ik reisde met een
Deluxe
-rijtuig in een privécoupé met
wasbakje en inclusief ontbijt, boekte pakweg een maand van tevoren en betaalde
voor een Super Economy
-ticket € 83 enkele
reis – dat is bijna altijd voordeliger dan
vliegen. Wil je meer luxe, boek dan het
treindeel met eindbestemming Syracuse.
In de Excelsior
-wagon zijn de slaapcoupés
voorzien van een eigen badkamertje met
wc, wasbak en douche – zo wordt het bijna
een vijfsterrenhotel op wielen.
Sander Groen is
reisjournalist voor de
Volkskrant, National
Geographic Traveler,
Knack Weekend,
De Morgen en vele
andere kranten
en tijdschriften.
sandergroen.nl
Tussen de rails: De 35 mooiste
treinreizen van
Europa € 22,99, shop het boek hier.
Dit artikel komt uit: De Smaak van Italië editie 6 januari|februari 2024. Blader door het magazine of bestel dit nummer direct los.
Tekst: Liselotte van Leest,
Sabrina Gaudio, Sander Groen
Reis mee met De Smaak naar en door Florence en Toscane.
"*" geeft vereiste velden aan
Lees ook:
Deze unieke Train & Electric-Drive voert je langs de mooiste plekjes van Sicilië zoals Catania, Syracuse, Taormina en nog veel meer.
Deze duurzame reis brengt je per nachttrein naar de Eeuwige Stad voor een onvergetelijk verblijf.
Met de trein naar Italië: je geniet onderweg van een steeds veranderend landschap. Steeds meer mensen kiezen voor dit duurzame vervoer.
- Author: Redactie
- Posted: maart 25, 2024