Terug naar overzicht

Vespa: dit is de bijzondere geschiedenis van de Wesp

Elke grote Italiaanse stad heeft normaal gesproken wel ‘last’ van een wespenplaag. We hebben het hier dan niet over de zoemende insecten, maar over de  snorrende scooters die het straatbeeld vullen. Lees hier alles over ’s werelds bekendste scooter.

In 1946 werd de eerste echte Vespa (wesp in het Italiaans) geproduceerd door ex-(oorlog)vliegtuigbouwer Enrico Piaggio. Zijn eerste prototype model, de MP5 (Moto Piaggio no. 5) uit 1944 werd vanwege zijn vorm Paperino (Eendje of een verwijzing naar Donald Duck) genoemd. Piaggio was echter niet blij met het ontwerp en riep de hulp in van luchtvaartingenieur Corradino D’Ascanio. Na enkele aanpassingen aan het eerste ontwerp werd het MP6 prototype aan Piaggio getoond. ‘Sembra una Vespa!’ riep hij uit, ‘Het lijkt wel een wesp!’

Betaalbaar vervoersmiddel
Omdat Italië na de collaboratie met de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog niet meer zo veel vliegtuigen mocht bouwen als voorheen, besloot Piaggio zijn heil te zoeken in het maken van een modern en betaalbaar vervoersmiddel voor de massa. In 1946 werd het patent aangevraagd voor de scooter die sindsdien door het leven ging als de Vespa 98. Het model werd op een Golf Club in Rome gepresenteerd aan het grote publiek en de media. Via een klein netwerk van dealers ging de standaardversie van de eerste Vespa voor 55 duizend lire (omgerekend nu zo’n 28 euro) in de verkoop. Italianen die het iets breder hadden, konden een deluxe-editie kopen voor 66 duizend lire (ongeveer 34 euro).

LEES OOK: Fiat Panda: waarom een miljoenenpubliek voor deze stadsauto viel

Innovatie

Vespa
‘Een Wespennest’

In de jaren die volgden werd het design om de paar jaar veranderd en verbeterd. De tweede serie van het model Vespa 98 kwam een jaar na de eerste versie uit en had al een aantal significante ontwikkelingen doorgemaakt. Zo beschikte elke scooter sindsdien ook over een reservewiel. De naoorlogse wegen in Italië waren namelijk zo slecht begaanbaar dat je heel snel een lekke band op kon krijgen. Ook werd een nieuwe en verbeterde koplamp geïntroduceerd en werden alle scooters metaalzilverkleurig gespoten, herinnerend aan de vliegtuigen die Piaggio vroeger bouwde.

In 1956, tien jaar na de introductie van het eerste model, werd de miljoenste scooter van het bedrijf verkocht en werd bovendien de nieuwe Vespa 150 geïntroduceerd. Deze variant presteerde beter en had bovenop een kenmerkende koplamp die ver boven de handvaten uitstak. Dit model was beschikbaar als 125cc, 150cc en 150cc GS (Gran Sport) versie.

Vespa 125 Primavera
Met de jaren werden er steeds meer nieuwe modellen geïntroduceerd aan het publiek. In 1967 maakte men kennis met de Vespa 125 Primavera. Deze scooter had een verlengd chassis waardoor het makkelijker was om een tweede passagier mee achterop te nemen. Performance, behendige behandeling en een krachtige motor maakten dit model een waar succes in de jaren zestig. Deze Vespa was gericht op een jong publiek, dat hiermee snel en makkelijk het verkeer in de drukke stad kon ontwijken. Ook nu nog is de Primavera één van de populairste Vespa-modellen, samen met de Sprint, de PX en de 946-versie.

Speciale versies van de Vespa

In de lange geschiedenis van de scooter kwam Piaggio telkens weer met nieuwe variaties op de oude Vespa. Zo werden verschillende sportmodellen geïntroduceerd, werden oude modellen vernieuwd en gemoderniseerd (zoals de Primavera) en kwamen er diverse ‘speciale’ versies van de scooter.

Vespa 150 TAP
Vespa 150 TAP

Zo werd er in 1956 in opdracht van het Franse Ministerie van Defensie een speciale Militaire Vespa gemaakt die erg veel weghad van een tank op twee wielen, met name vanwege het vooruitstekende geweer dat langs het stuur liep.

In 1967 kwam er een futuristisch model uit, de Alpha, dat werd gebruikt in de film Dick Smart 2.007. Deze Vespa kon ter land, ter zee en in de lucht gebruikt worden. Dit model was echter niet verkrijgbaar voor het grote publiek.

Trappers
Drie jaar later, in 1970, werd in Frankrijk de Vespa 50 voorzien van trappers aan de zijkant. Alle tweewielige voertuigen moesten toen wettelijk voorzien zijn van trappers, dus ook deze scooter. Het zag er raar uit, maar de toevoeging trok wel veel bekijks en daardoor is dit model Vespa nu nog steeds een waardevol collectors item.

Tot slot kwam de scooterfabrikant vorig jaar met een speciale versie van de ‘946’. Ter ere van het veertigjarig bestaan van modemerk Emporio Armani en in samenwerking met diezelfde ontwerper kwam er een unieke 125cc 946 Armani-versie op de markt. Elegant, stijlvol, maar wel erg prijzig. De standaardversie wordt vanaf 11.200 euro verkocht…

LEES OOK:

Bron: Vespa.com